Mysl a čas
50930
post-template-default,single,single-post,postid-50930,single-format-standard,cabin-core-1.0.1,select-theme-ver-3.1.2,ajax_fade,page_not_loaded,,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.1,vc_responsive
 

Mysl a čas

Mysl a čas

Stejně tak jako v průběhu času stoupá potřeba cvičit tělo, zvyšuje se i potřeba cvičit naši hlavu. Na funkční mysl se nejen ve vyšším věku můžeme zaměřit dechovými technikami, vedenou relaxací, meditací, jóga nidrou a tréninkem paměti či kognitivních funkcí. Společně se podíváme co naši mysl definuje a je jí prospěšné. Co je relaxací a co nás naopak ve skutečnosti vyčerpává a jaké zvolit pozice pro kterou z technik.


Ptáte se co je tedy mysl? Je to soubor rozumu, kreativity, vůle, vzpomínek a emocí. Zahrnuje 2 části: vědomí, což je část významně menší, a podvědomí. Podvědomá část v sobě uchovává naše návyky, schopnosti, dovednosti a zkušenosti. Vědomá potom volní a rozhodovací schopnosti. Svým vědomím, tak můžeme postupem času skutečně tvarovat podvědomí a ovlivnit své pocity, úzkosti nebo stres, který čas od času všichni prožíváme. Už jen tím, že se nám podaří si na sebe najít čas a utvořit nový zvyk, vytváříme nové synapse, neuronovou síť, kterou sami sebe dokážeme přetvářet a transformovat. Pokaždé, když překonáme onu “lennost”, pocit, že to nejde, nemáme čas, se posouváme a rosteme. A samozřejmě, že když začneme později, je to o něco obtížnější, přesto možné. Jak jinak si vysvětlíte některé z našich seniorek, které se po 80 roce života staly modelkami nebo poradkyněmi ve firmách? Vše je jen o našem  vlastním rozhodnutí.


V dnešní době bývá nejčastějším druhem relaxu čas strávený u televize nebo počítače. Během dne jsme ale bombardováni tisíci informacemi, které náš mozek ani nestačí zpracovat. Schválně si zkuste vzpomenout jen na reklamy, které jste dnes viděli. Pro představu dnes během jediného dne náš mozek zpracuje více informací než před 100 lety za celý život. Přitom, aby správně fungoval, je třeba, aby se byl schopen kromě analýzy a zpracování informací i skutečně soustředit a skutečně uvolnit. Právě soustředěnost i uvolnění už nám v dnešní době tolik nejdou a jsou hlavními tahouny v cestě za bystrou a zdravou myslí, takže další zatížení v podobě moderních technologií nám po celém dni barev, zvuků a všemožných impulzů spíš škodí. To samozřejmě neznamená, že bychom techniku neměli používat vůbec. Jistě, že měli! Jen je třeba se zamyslet kolik času jí chceme věnovat a kolik času dopřejeme sobě, abychom mohli dojít ke zdraví a růstu.


Druhů relaxace, která  nám něco přinese jsou desítky. Pro úplné začátečníky je ideální pustit si video nahrávku, která ho relaxací provede. Mezi nejznámější potom patří Progresivní svalová relaxace podle Jacobsona, která je využívaná nejčastěji mezi psychology. Užívá se ke zmírnění rušivých emočních příznaků, jako je úzkost nebo nespavost. Je zvláště užitečná ve chvílích vysokého stresu nebo nervozity a dokonce může někomu pomoci překonat záchvaty paniky. Je velmi podobná klasické jógové relaxaci, kterou možná znáte z lekcí jógy. Pracuje s propriocepcí, tedy schopnosti plně vnímat a ovládat své tělo a je snadno uchiopitelná takřka pro každého.


Jóga nidra, neboli jógový spánek je potom hlubší metoda navozující kompletní fyzické, mentální a duševní uvolnění. Skrze rotaci pozornosti, vizualizaci a další techniky se dostáváme do stavu hlubokého spánku. V průběhu této fáze dochází díky výraznému snížení propojení smyslové soustavy s mozkovou kůrou k hloubkové regeneraci na všech úrovních těla. Pro praxi jóga nidry je vhodná větší příprava a množství pomůcek. Je vhodné ji praktikovat v teplé místnosti s podložkou na zemi a hlavou vypodloženou srolovanou dekou, vypodloženými podkoleními jamkami měkkými bloky, srolovanou peřinou nebo bolsterem a někdy i pánví vypodloženou dekou. Jóga nidra může trvat až 90 minut a v jejím průběhu jste stále častěčně přítomni. Proto je extrémně důležité zajistit maximální možné pohodlí. V posteli se technika nepraktikuje, v ní nás naše podvědomí většinou dovede ke spánku klasickému a ten ač je důležitý, nám nemůže nabídnout stejné benefity jako právě jóga nidra.


S koncentrací už je to trošku těžší.Nepřerušenou koncentrací docházíme do stavu meditace. Pravidelná meditace nám pomáhá najít klid. Působí proti stresu, úzkostem a pomáhá nám soustředit pozornost do přítomného okamžiku. Pokud jste někdy zkoušeli meditaci, pravděpodobně jste zjistili, že čím častěji se pokoušíte v poklidu koncentrovat, tím méně na vás emoční opička (amygdala) útočí. Naše mysl má díky přemíře informací obtíže se udržet u jednoho tématu a skutečně se koncentrovat. Čím častěji se o to  však pokoučíme, tím snaší to pro nás je a to nejen v meditaci, ale i mimo podložku. Nejde to však většinou tak rychle, jako u relaxace. Koncentrovat nebo meditovat se nám ne vždy podaří “úspěšně”, někdy se přes sebevětší snahu mysl vrací k tématům minulosti nebo strachům z budoucnosti a i to je v pořádku. Nezlobte se na sebe a zkuste to znovu. Nenechte se vyrušit a jen se vraťte zpátky, když se snažíme zapojit vědomí, podvědomí bojuje, ale jinudy cesta ke změně jednoduše nevede. Příště to bude snazší, lepší a než se nadějete, nebudete bez meditace moct být. Aby se nám ale podařilo vůbec začít, je gtřeba zvolit vhodný posed, který není natolik příjemný, abychom usnuli, ale jsme schopni v něm, sebět vzpřímeně a bez bolesti. Ne pro každého do dostupný a možný sed lotosový nebo zkřížený a tak je možné zvolit sed diamantový, kde jsou děkou vypodložena spojená chodidla, kyčle v mírné vnější rotaci a vypodložěná jemně pokrčená kolena. Další možností je potom sed obkročmo na bolsterech, srolované peřině nebo měkkých blocích pokrytých dekou, zde je třeba dát hlavně pozor na prostor pro lýtka a neutrální nastavení pánve, aby páteř mohla zůstat přirozeně napřímená. Pokud pro Vás žádná z těchto variant není vhodná, posaďte se klidně na židli, kraj postele nebo meditační polštár a uvelebte se ke krátké praxi. I minuta je na začátku úspěch, důležité je to další den zkusit znovu a znovu.


A samotné cvičení mysli? K němu můžeme využít hry, sudoku, křížovky, malování, trénink paměti, či kognitivních funkcí. Test vašich smyslů si potom můžete udělat přímo na našich webových stránkách a všechny ze zmíněných technik si vyzkoušet s námi na lekcích po celé České a Slovenské Republice nebo na stránkách www.jogavirtual.cz , kde najdete bezplatnou sekci s názvem Seniorem s radostí.


Ať jste mladí nebo staří, radost je to, co naplňuje náš život a to jak bude vypadat si určujeme my sami. Každé rozhodnutí, myšlenka nebo jídlo, které vložíme do svých úst definuje to, jak budeme žit do konce života. Proto žijme vědomě a pracujme na sobě až do šťastného konce.