JAK NEONEMOCNĚT v „DOBĚ KORONAVIRU“
51126
post-template-default,single,single-post,postid-51126,single-format-standard,cabin-core-1.0.1,select-theme-ver-3.2,ajax_fade,page_not_loaded,,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.1,vc_responsive
 

JAK NEONEMOCNĚT v „DOBĚ KORONAVIRU“

JAK NEONEMOCNĚT v „DOBĚ KORONAVIRU“

Již několik měsíců nás média nepřetržitě informují o novém nebezpečném viru,který ohrožuje především seniory. Týdny trvá nouzový stav, ve kterém jsme omezeni ve svých životech. Nějaká z omezení budou nejspíše trvat ještě dlouho. Jak zvládnout toto období? Jak neonemocnět?

Ochrana proti přenosu nemoci COVID-19 je „jednoduchá“ a je prezentovaná ve všech médiích. Nosit roušku, důkladně si mýt ruce ev.používat dezinfekční prostředky a udržovat odstup od ostatních dva metry. Tyto pokyny omezují naše kontakty na rodinu či nejbližší známé, se kterými si navzájem pomáháme. Osamocení lidé jsou více sami než dříve. Pohyb mimo domov je omezen, možné jsou jen zdravotní vycházky maximálně ve dvou.

Pro seniory je obtížnější zvládat změny. Jak to tedy zvládnout? Doporučuji omezit sledování televizních či rozhlasových zpráv na minimum, nesledovat informace o koronaviru online. Pokuste se,žít co nejvíc „normálně“. Zachovávejte denní rituály, klidně si vytvořte i nové. Věnujte se doma tomu,máte rádi. Vzpomeňte na to, co vás těší. Můžete poslouchat hudbu, kterou máte rádi. Můžete číst, luštit, malovat, uklízet, cvičit, zapisovat si vzpomínky ze života, sestavit rodokmen.

Buďte v kontaktu s blízkými,rodinou, práteli. Telefonujte si , kontaktujte se po internetu, napište dopis. Stejně důležité je pečovat o svou fyzickou stránku. Pokud je to možné, choďte pravidelně na procházky. Nejde-li to, zkuste využít balkon, či jen otevřené okno. Dejte si na parapet květiny, vyzdobte si ho a každý den si na čerstvém vzduchu chvilku zacvičte, protáhněte se, vystavte se slunci, zaposlouchejte se do zpěvu ptáků a svého dechu. Nezanedbávejte se, dostatečně spěte, dbejte o pitný režim a kvalitní stravu.Omezte sladké, nepijte alkohol, nepoužívejte polotovary. Do stravy zařaďte více ovoce i zeleniny, jarních bylinek. Zkuste nové recepty. Můžete přidat i vitaminy z lékárny, zejména vitamin C, D a vitaminy skupiny B. O použití multivitaminů s minerály se poraďte raději se svým lékařem.

Věnujte čas a péči sami sobě i svým nejbližším. Věnujte se tomu co vás těší, mějte se rádi. I toto nepřijemné období jednou skončí.

MUDr.Václava Hronová