Cvičení pro seniory
50925
post-template-default,single,single-post,postid-50925,single-format-standard,cabin-core-1.0.1,select-theme-ver-3.1.2,ajax_fade,page_not_loaded,,smooth_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.1,vc_responsive
 

Cvičení pro seniory

Cvičení pro seniory

Stárnutí je těžko definovatelný, avšak nezvratitelný proces. Postihuje s rozdílnou rychlostí všechny orgány, které poté ztrácejí svou funkčnost. Starší organismus se stává méně přizpůsobivým, zvyšuje se riziko zranění pohybového aparátu, riziko akutních a chronických chorob. Dochází ke zhoršení fyzické zdatnosti, zpomalení poznávacích schopností a snížení vlastní soběstačnosti.


Pohybový aparát ve starším věkureaguje na patologické procesy v organismu, nejvíc na nedostatek aktivního pohybu. Dochází k úbytku svalové hmoty, přestavbě kostní tkáně, ke změnám v měkkých tkáních kolem kloubů a k omezení jejich fyziologického pohybového rozsahu. Pohyb u starších lidí má mnohem větší význam než u mladších. Správně zvolenou činností lze komplikacím předejít a průběh stáří, zranění i chorob příznivě ovlivnit. Naopak nedostatek pohybu a aktivit vede k urychlení všech degeneračních procesů. Vhodně strukturovaná pohybová aktivita tak jednoznačně zpomaluje tempo stárnutí a zvyšuje kvalitu života seniorů na všech úrovních.


Jaký pohyb je vhodné zvolit ve vyšším věku? Rozhodně by to měl být pohyb přirozený, nepříliš se doporučují dynamické aktivity kvůli riziku zranění. Jako ideální řešení se nabízí jóga, která je natolik všestranná, že se kromě pohybového aparátu zabývá i zdravím respiračního systému, orgánů i našeho ducha. Cvičení by mělo napodobovat pohyby, které využíváme v rámci běžných denních aktivit.


Lekce vždy vychází ze zdravotního stavu zůčastněných, je tedy vhodné před cvičením přijít na osobní konzultaci, klidně jen pár minut před lekcí. Představit se lektorovi, informovat ho o svých zkušenostech a zdravotním stavu, lektor díky tomu modifikuje lekci nebo cviky pro konkrétního klienta. Obecně je krása v minimalismu. Naučit jakéhokoliv klienta vnímat své tělo je daleko důležitější než s nimi projet skvěle promyšlenou sestavu cviků. Sekvence jsou důležité, ale klient, který nevnímá své tělo stejně nebude schopný vytěžit z lekce maximum. Proto je důležité, aby si lektor připravoval pro své lekce jak krátkodobé, tak dlouhodobé plány. Jedině potom je schopen skutečně někam směřovat a právě o tom to je. Vše co děláme, děláme z nějakého důvodu.


Procesy stárnutí můžeme ovlivňovat na více úrovních. Vhodnou stravou, ale i přiměřenou fyzickou a duševní aktivitou. Jednu z nejdůležitějších rolí, kterou cvičení v životě seniora zastává je stabilní zakotvení ve vhodné sociální skupině. Aktivní senioři nejsou jen v lepší kondici, ale dožívají se i vyššího věku s určitou vnitřní spokojeností. Jde nám nejen o délku života, ale jeho plnost a kvalitu. V rámci mého projektu Seniorem s radistí se setkávám se všemi možnými typy klientů. Jedno ale mají společné. Kdo chodí pravidelně cvičit, cítí se dobře na všech úrovních. Ideální je cvičit několikrát týdně, ale nemusí to být nutně na skupinové lekci. Na lekcích učíme seniory samostatnosti, učíme je jednoduché, krátké sestavy, které si kdykoliv můžou zacvičit, když je bolí záda. Učíme je relaxační a meditační techniky, když je přepadnou chmury a učíme je znovu začít vnímat a vážit si sami sebe.


Ráda vyprávím historku o jedné klientce, která je v důchodovém věku a s manželem žijí napůl v Čechách, napůl v Indonézii. Od dubna do září jsou tady, od září do března tam. Není to nádhera? Je jen na nás jaký vedeme život a ve stáří je konečně čas si to uvědomit. Přes léto s manželem chodí po brigádách, vydělávají si na letenky, užívají si rodinu, která si taky o to víc užívá je a zbytek roku vyžijou z důchodu. Když se chtějí rozšoupnout, vydělají si o něco málo víc, ale přesto jim to stačí. Oba cvičí jógu. V Indonézii sami, tady chodí k nám v rámci mého projektu Seniorem s radostí a jen září. Mít víc takových seniorů je mým cílem a posláním. Vždyť i my budeme jednoho dne seniory a kteří budete raději?